انتقادشدیدمتصدی ازاظهارات قالیباف درخصوص عقب‌نشینی دولت ازممنوعیت شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری؛آقایان قبل ازهرگونه اظهارنظر غیرکارشناسی مصوبه دولت رامطالعه کنند!/دولت هیج عقب‌نشینی نداشته است/شهرداری تهران هیچ طرحی برای موتورسیکلت‌های کاربراتوری

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که دولت به هیچ وجه از مصوبه ممنوعیت شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری کوتاه نیامده است تاکید کرد: هرگونه ممنوعیت شماره‌گذاری در کشور بر اساس قانون انجام می‌شود و شهردار تهران و آقایانی که در این خصوص اظهارنظر می‌کنند بهتر است زحمتی به خود داده و قبل از هرگونه اظهارنظر غیرواقعی، مصوبه دولت را مطالعه کنند!

پایگاه خبری محیط بان دماوند(DEWNA): به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، دکتر سعید متصدی با اشاره به مصوبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ در خصوص راهکارهای کاهش آلودگی هوا و تکالیف دستگاه های مرتبط در این حوزه، گفت: در سال ۹۴ حسب دستور رئیس جمهوری برای تدوین راهکارهای کوتاه مدت مقابله با آلودگی هوا مضاف بر راهکارهای بلند مدت مصوب ۱۳۹۳، همچنین پیگیری های اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور و معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، نهایتا با بررسی ۲۰۰ راهکار کوتاه مدت پیشنهادی در جلسه‌های کمیسیون کلانشهرهای کشور، مصوبه جدید دولت در تیرماه سالجاری تدوین و ابلاغ شد.
وی افزود: یکی از بندهای مصوبه سالجاری مربوط به موتورسیکلت‌هاست و البته موضوع خروج موتورسیکلت های کاربراتوری پیش از ابلاغ مصوبه دولت، در اسفندماه سال ۱۳۹۴ در کمیته ملی کاهش آلودگی هوا به تصویب رسیده بود و مصوبه دولت تاکیدی بر اجرای مصوبه کمیته ملی کاهش آلودگی هوا بود.
***فقط اورژانس و آتش‌نشانی اجازه استفاده از موتورسیکلت‌های کاربراتوری را دارد
***آقایان تبصره مصوبه دولت را نخوانده‌اند!
متصدی ضمن یادآوری موضوع مصوبه مبنی بر توقف و ممنوعیت تولید و شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از اول مهرماه ۱۳۹۵، خاطرنشان کرد: مصوبه تیرماه ۱۳۹۵ دو تکلیف دیگر نیز برای موتورسیکلت‌های کاربراتوری مشخص کرده که عبارت از ممنوعیت خرید موتورسیکلت کاربراتوری از تاریخ ابلاغ مصوبه و همچنین ممنوعیت استفاده دستگاه های دولتی به جز اورژانس و آتش‌نشانی از موتورسیکلت کاربراتوری است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در یکی از بخش‌های این مصوبه که ممنوعیت شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از اول مهرماه سالجاری را در بر می گیرد، تبصره ای وجود دارد مبنی بر اینکه اگر موتورسیکلت‌سازی پیش از تاریخ مصوبه (تیرماه ۱۳۹۵) اقدام به ثبت سفارش انجین (موتور موتورسیکلت) کرده باشد، اجازه دارد تنها تا پایان سال جاری نسبت به شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های تولیدی اقدام کند.
به گفته این مقام مسئول، تنها استثناء مصوبه ممنوعیت شماره ‌ذاری و تولید موتورسیکلت های کاربراتوری از اول مهرماه ۱۳۹۵، مربوط به ثبت سفارش های صورت گرفته پیش از ابلاغ مصوبه و با در نظر گرفتن شرایط اشتغال و اقتصاد در کشور است.
متصدی با اشاره به اقدام های صورت گرفته توسط سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرای این مصوبه، اظهار کرد: یکی از اقدام های مهم دریافت برنامه موتورسیکلت سازان برای جایگزینی موتورهای کاربراتوری در خط تولید از بهمن ماه سال ۱۳۹۴بود.
***دولت هیچگونه عقب‌نشینی در خصوص مصوبه خود برای موتورسیکلت‌های کاربراتوری نداشته است
وی ادامه داد: از آنجا که تمامی برنامه های ارائه شده تا شهریورماه ۱۳۹۵ را در بر می گرفت، لذا از اول مهرماه ۱۳۹۵ هیچ مجوز جدیدی برای شماره‌گذاری و تولید موتورسیکلت کاربراتوری صادر نکردیم اما متاسفانه اخیرا برخی افراد بدون اطلاع دقیق از مصوبه، صحبت‌هایی مبنی بر عقب نشینی دولت از تصمیم خود برای توقف تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری یا صدور مجوز برای ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری مطرح می‌کنند که هیچ کدام صحت ندارد و تکذیب می‌شود زیرا دولت هیچ گونه تغییری در مصوبه ۲ تیرماه ۱۳۹۵ خود انجام نداده است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از دستگاه هایی است که خود را مکلف به اجرای مصوبه دولت می داند و سازمان حفاظت محیط زیست نیز نظارت کافی و دقیق بر این موضوع دارد.
این مقام مسئول اشاره ای هم به برخی صحبت ها مبنی بر وظیفه دولت برای جمع‌آوری موتورسیکلت های کاربراتوری در حال تردد داشت و افزود: مصوبه دولت تنها توقف شماره گذاری و تولید را در بر می گرفت.
*** شهردار تهران پیش از انجام مصاحبه یا سخنرانی مصوبه دولت را مطالعه کند!
***شهرداری تهران هیچ طرحی برای موتورسیکلت‌های کاربراتوری ارایه نکرده است و این طرح با تاکید شخص رئیس جمهور و پیگیری معاونان رئیس جمهور مصوب شده است
***سیاهه انتشار منتشر شده توسط شهرداری تهران همراه با نواقص فراوان بود
متصدی ضمن مرور صحبت های شهردار تهران که روزنامه همشهری اقدام به انتشار آن کرده مبنی بر نقض مصوبه دولت توسط دولت، از شهردار تهران خواست پیش از انجام مصاحبه یا سخنرانی، اقدام به مطالعه مصوبه دولت نماید تا از طرح صحبت های غیرواقعی پیشگیری کند.
وی با اشاره به بخشی از صحبت های قالیباف مبنی بر ارائه برنامه توسط شهرداری تهران برای ساماندهی موتورسیکلت های کابراتوری، خاطرنشان کرد: برنامه مصوب در سالجاری که موضوع موتورسیکلت های کاربراتوری را نیز پوشش می دهد با تاکید شخص رئیس جمهور و پیگیری معاونان رئیس جمهور، همچنین همکاری دانشگاه ها و دستگاه های مختلف تهیه و تصویب و ابلاغ شده است و شهرداری تهران تنها موردی که در ارتباط با این مصوبه به کمیسیون مربوطه ارائه داد، سومین سیاهه انتشار آلاینده های تهران همراه با نواقص فراوان بود.
به گفته معاون سازمان حفاظت محیط زیست، موضوع نواقص سیاهه انتشار منتشر شده به شهرداری تهران اعلام شده است.
این مقام مسئول ضمن ابراز امیدواری برای تلاش شهرداری تهران در راستای رفع نواقص سومین سیاهه انتشار آلاینده های تهران، تاکید کرد: هیچ برنامه ای در خصوص موتورسیکلت های کاربراتوری توسط شهرداری تهران ارائه نشده و اقدامی هم در این راستا صورت نگرفته است. ضمن آنکه مصوب دولت بسیار جامع و کامل است و تمامی مباحث مربوط به خودروهای فرسوده، موتورسیکلت ها، وظایف وزارتخانه ها و دستگاه های مختلف را در خود جای داده است.
متصدی اعلام کرد: از شهرداری تهران می خواهم در صورتی که برنامه یا پیشنهادی در این حوزه دارد با ارائه آن به سازمان حفاظت محیط زیست امکان بحث و بررسی آن را فراهم کند تا در صورتیکه قابلیت اجرا داشته باشد با همکاری فرابخشی برای اجرای آن اقدام شود.
***شهرداری تهران بر توسعه سیستم حمل و نقل عمومی و مدیریت ترافیک تمرکز کند
***شهرداری تهران در زمان آلودگی هوا همچون شهرهای بزرگ اروپا حمل و نقل عمومی را رایگان کند
وی تاکید کرد: یکی از مباحث مهمی که شهرداری تهران باید به آن توجه کند این است که در خصوص شهری همچون تهران یکی از مهمترین استراتژی ها برای کنترل آلودگی هوا، توسعه سیستم حمل و نقل عمومی و مدیریت ترافیک است و لذا به شهرداری تهران توصیه می شود با تمرکز بر این دو حوزه و توسعه حمل و نقل عمومی و افزایش اطمینان شهروندان به سیستم حمل و نقل عمومی از طریق افزایش خطوط مترو و بی آر تی و اتوبوسرانی در راستای کاهش آلودگی هوای تهران گام بردارد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آلودگی هوای اخیر در پاریس، گفت: یکی از اقدام های مهم در این شهر مهم جهان، رایگان کردن سیستم حمل و نقل عمومی توسط شهرداری بود که می تواند الگویی مناسب برای شهرداری تهران به منظور توسعه همکاری ها با دولت برای کاهش آلودگی هوا باشد.
***افزایش ۵۰ روزه تعداد روزهای پاک و سالم در سال جاری نسبت به سال ۹۲
***تهرانی‌ها امسال نسبت به سال ۹۲ حدود ۲ ماه هوای آلوده کمتری تنفس کردند
این مقام مسئول ضمن تاکید بر عزم و اراده دولت یازدهم و سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا، تصریح کرد: رئیس جمهوری بارها اعلام کرده اند که دولت یازدهم، دولت محیط زیستی هست و تلاش دولت جهت رفع معضل ها و چالش های محیط زیست است و از این رو توجه به این نکته اساسی که در شهری مثل تهران با قیاس روزهای سالم و پاک در سال ۹۵ با سال ۹۲، مشخص می شود، روزهای سالم و پاک طی بازه زمانی مشابه ۵۰ روز افزایش داشته و این نشان می دهد استراتژی های انتخابی، نظارت سازمان حفاظت محیط زیست، تلاش دستگاه ها و مصوبه های دولت کارآمد بوده است.
متصدی با اعلام اینکه امسال تهران در قیاس با سال ۹۲ علی‌رغم افزایش خودروها، موتورسیکلت‌ها و ترددها حدود ۲ ماه آلودگی کمتری داشته است، اظهار کرد: این نتیجه مشارکت و تلاش مردم و دولت و دستگاه ها و بخش های مختلف برای مقابله با آلودگی هوا بوده است.
***شهرداری تهران به جای سخنرانی در خصوص توانمندی‌های خود برای مقابله با آلودگی هوا، گامی عملی در این راستا بردارد
وی از شهرداری تهران خواست تا به جای سخنرانی در خصوص توانمندی های خود برای مقابله با آلودگی هوا، گامی عملی در این راستا بردارد و در همکاری با سایر دستگاه ها برای کاهش آلودگی هوا در تهران تلاش کند.
به گفته معاون سازمان حفاظت محیط زیست، مصوبه تیرماه سالجاری دولت، موضوعاتی همچون خودروهای فرسوده را در برمی گیرد که خوشبختانه تا کنون حدود ۳۰ هزار تاکسی فرسوده شهر تهران از رده خارج شده اند و در همین راستا فعالیت بسیار خوبی از سوی وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای حمایت از خروج تاکسی های فرسوده صورت گرفت و البته خودروسازان نیز در این حوزه کمک کردند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: چرخه خروج تاکسی های فرسوده از سیستم حمل و نقل عمومی برای ۹۰ هزار تاکسی در سراسر کشور تعریف شده است که در حال حاضر، در حال انجام است و تا کنون ۵۵ هزار تاکسی فرسوده در کل کشور از چرخه حمل و نقل عمومی خارج شده که بخش عمده آن مربوط به شهر تهران است.
متصدی در خصوص مباحث مربوط به خروج اتوبوس های فرسوده در مصوبه تیرماه سالجاری، اظهار کرد: موارد مربوط به ارائه تسهیلات و تامین منابع مالی مورد نیاز در کارگروه دیگری به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهوری علاوه بر کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا در حال پیگری است.
وی اعلام کرد: بر اساس آخرین تصمیم های این کارگروه مقرر شد برای خروج هر دستگاه اتوبوس فرسوده از چرخه ناوگان حمل و نقل عمومی، ۳۵۰ میلیون تومان از طریق تسهیلات تامین شود و البته مینی‌بوس‌ها هم در قالب همین مصوبه در حال پیگیری است.
*** روند آلودگی هوا در کشور نه تنها ثابت شده بلکه در سیر نزولی و کاهشی قرار گرفته است
معاون سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: فعالیت های صورت گرفته در دولت یازدهم برای کاهش آلودگی هوا در شهر تهران و سراسر کشور به ویژه کلانشهرها بی سابقه است و به همین دلیل روند آلودگی هوا در کشور نه تنها ثابت شده بلکه در سیر نزولی و کاهشی قرار گرفته است.
متصدی گفت: موفقیت دولت یازدهم برای مقابله با آلودگی هوا، در اصل یک موفقیت بزرگ برای کشور است.
این مقام مسئول با اعلام اینکه بر اساس آخرین آمار کشوری حدود ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور در حال تردد است، اظهار کرد: از این تعداد حدود ۲.۵ میلیون موتورسیکلت در تهران در حال تردد است.
وی با بیان اینکه درصد بسیار کمی از موتورسیکلت های کشور انژکتوری است، افزود: تا فروردین سالجاری حدود ۹۹.۹ درصد موتورسیکلت های کشور کاربراتوری بود که از ابتدای سال بر اساس برنامه ریزی های انجام شده این روند به سمت انژکتوری شدن پیش رفته که منجر به افزایش پایداری سیستم می شود.
متصدی ضمن یادآوری این موضوع که تکنولوژی ساخت موتورسیکلت طبق این مصوبه افزایش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: این اقدام منجر به کاهش آلودگی و افزایش پایداری سیستم می شود و البته پیش بینی می شود در خصوص اخد مجوزهای قبلی نیز توان تولید موتورسیکلت سازان کشور بیش از ۳۰۰ هزار موتور کاربراتوری نباشد. این در حالیست که برخی از موتورسیکلت‌سازان در حال حاضر بیش از ۱۰ محصول انژکتوری تولید می‌کنند.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اگرچه اولویت ما رفع آلودگی هواست اما هر اقدامی باید در روند تعادلی صورت گیرد تا همکاری لازم صورت پذیرد. بنابراین موضوع ثبت سفارش های گذشته نیز باید در تعامل و مذاکره مورد بررسی و اتخاذ تصمیم قرار گیرد.
وی افزود: خوشبختانه در مسیر روند تغییر تکنولوژی موتورسیکلت‌های تولیدی کشور، به دلیل عدم تولید موتور موتورسیکلت‌ها در داخل کشور، تغییر تکنولوژی راحت‌تر و در زمان کمتری صورت گرفت. البته این موضوع فشارهایی بر وزارت صنعت، معدن و تجارت و موتورسیکلت‌سازان داشت ولی خوشبختانه حل شد.
متصدی گفت: به لحاظ قیمت نیز تفاوت چندانی میان موتورسیکلت کاربراتوری با انژکتوری نیست و از این رو فشار اقتصادی بر افراد وارد نمی‌شود.

You May Also Like

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثابت کنید که ربات نیستید: *