بی اعتنایی به دریا در گذشته/ سابقه کم دریانوردی در ایران

اخبار اخبار محیط زیست ایران

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور گفت: واقعا به دریای خودمان در سال های گذشته بی اعتنایی کردیم ولی اخیرا منویات مقام معظم رهبری خیلی راهگشا بود.

پایگاه خبری محیط بان دماوند(DEWNA): به گزارش خبرنگار مهر، پروین فرشچی عصر یکشنبه در جلسه خارج سازی کشتی های مغروقه در سالن جلسات استاندار خوزستان اظهار کرد: خیلی خوشحالم در استانی که دهه ها شهامت، فداکاری و دلاوری از خود نشان داده و دفاع از جمهوری اسلامی را با قدرت و دلاوری تمام برعهده داشته حضور پیدا کردم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور تصریح کرد: در کنوانسیون کویت با هشت کشور همکاری های زیست محیطی داریم و در کنوانسیون لندن در حوزه زباله های دریا تعامل داریم که مدیریت جامع در این حوزه انجام شود.

فرشچی ادامه داد: پاسخ نهایی کلیه پروژه های توسعه ای که مربوط به حوزه دریا می شود را به محیط زیست دریایی محول می کنند؛ کشور در چند سال اخیر سیر خوبی در راستای توجه به محیط زیست داشته و محیط زیست دریایی هم مستثنی از این موضوع نبوده است.

وی بیان کرد: به اعتقاد خیلی ها چهار سال اول دوران برنامه ریزی برای سال های آینده بود و واقعا ما در چهار سال قبل بیشتر مشغول سیاست  گذاری های کلان بودیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور خبر داد: برای اولین بار تعامل و همکاری ایجاد و برنامه توسعه دریایی کشور را با سند بالادستی تدوین کردیم؛ قطعا برای پیشرفت کشور در این زمینه  نیاز به اجرایی شدن این سند داریم.

فرشچی اضافه کرد: ۱۸ ارگان دریایی که بهره برداری و اهداف متفاوت دارند در تنظیم سند توسعه دریایی همکاری داشتند. به توافق رسیدن در بین این ارگان ها که هر کدام بهره برداری و اهداف متفاوت دارند، کار خیلی ساده ای نبود.

وی گفت: واقعا به دریای خودمان در سال های گذشته بی اعتنایی کردیم ولی اخیرا با توجه به منویات مقام معظم رهبری در زمینه توسعه دریامحور، همه تلاش می کنند تا توسعه را به این سمت حرکت دهند.

فرشچی اظهار کرد: مسئولیت هماهنگی همه فعالیت های دریایی در زمینه توسعه سواحل، دریاها و بهره برداری با معاونت محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست است. قوانین و مقررات حاکم بر محیط زیست کشور بسیار گسترده است ولی به دلیل خصوصیت خاص سواحل و دریاها به این نتیجه رسیدیم که قوانین را بازنگری و قوانین خاص مناطق ساحلی و دریایی تدوین کنیم.

وی یادآور شد: توسعه در کشور به ویژه در زمینه دریایی به شدت در حال پیگیری است و فکر می کنم بین ۶۵ تا ۷۰ درصد برنامه های توسعه یک کشور در سواحل و دریاها خواهد بود. این شتاب کمی ما را نگران می کند که اگر برای این توسعه برنامه نداشته باشیم متأسفانه توسعه ما موفق و پایدار نخواهد بود و به همین دلیل مسئله پهنه بندی فضایی سواحل را شروع کردیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور بیان کرد: اولین جایی که به دلیل ضرورت کار پهنه بندی آن را شروع کردیم سواحل مکران است؛ کارهای فاز دوم این سواحل در حال انجام هست و امیدوارم مشکلات دستگاه ها و محیط زیست با آن حل شود.

فرشچی تشریح کرد: برای روی آوردن به توسعه می توان به پهنه بندی سواحل توجه کرد چون اولویت بندی و جانمایی را برای توسعه هر کدام از دستگاه ها مشخص می کند. همچنین نظام جامع پایش زیست محیطی را تهیه و هفته گذشته با حضور رئیس سازمان محیط زیست آن را مطرح کردیم تا نهادها انتقادات و پیشنهادات خود را به آن ارائه دهند.

وی افزود: به دلیل قرابتی که با کشور عراق و کشورهای دیگر خلیج فارس و دریای عمان داریم؛ در زمان جنگ تحمیلی آثار زیست محیطی مخربی را غیر از صدمات دیگری داشتم، از نظر زیست محیطی در طول جنگ صدمات بسیاری دیدیم ولی هیچ کدام از نهادهای بین المللی و رسانه های جهانی واکنشی به این موضوع و یا جبهه ای برای مطالبه غرامت جنگی نداشت اما درست برعکس در جنگ عراق و کویت همه نهادها و رسانه ها به این موضوع ورود پیدا کردند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشورعنوان کرد: یکی از دلایلی که ما در مجامع بین المللی نتوانستیم موفق شویم عدم امکان جداسازی وقایع روزمره دریاها از آن خسارات بود. ما حتی اکنون هم از مسائل روزمره عراق آسیب می بینیم.

فرشچی با اشاره به اینکه مشکل بزرگ زباله و فاضلاب را به تنهایی نمی توانیم حل کنیم و نقش نظارتی و حاکمیتی داریم، گفت: به بخش حقوقی ریاست جمهوری پیشنهاد دادیم که حداقل آلودگی های ورودی از کشورهای دیگر مثل فعالیت های کشور ترکیه و عراق را مستندسازی کنیم.

وی گفت: بیش از ۱۸۰ کشور ساحلی در دنیا داریم و سابقه دریانوردی و استفاده از دریا در کشورهای دیگر بسیار طولانی تر و با برنامه تر از آن چیزی است که در ایران داریم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور تصریح کرد: تاکنون استفاده درستی از دریاهای کشور نداشتیم؛ در دریای خزر مسئله تردد کشتی ها و بهره برداری از منابع آبی برای ایران مطرح بوده، در جنوب کشف نفت باعث شده صنایع دیگر رشد مناسب نداشته باشند.

فرشچی یادآور شد: از بین این کشورها فقط چند کشور یعنی حدود هفت کشور دارای صنایع اوراق سازی هستند؛ اوراق سازی یکی از صنایع بسیار آلوده دنیا با آوردهای اقتصادی خیلی خوب به حساب می آید.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور گفت: در هر کشوری حرف اول را منافع و امنیت ملی می زند و ایران هم مستثنی نیست؛ اگر به هر دلیلی قرار بر این شد یک واحد بازیافت در ایران باشد در شمالی ترین بخش عمان می توان یک مجموعه بسیار بزرگ برای بازیافت کشتی در کشور درنظر گرفته و راه اندازی کنیم که البته مطالعات زیست محیطی هم باید داشته باشد.

فرشچی اضافه کرد: به غیر از آن یک واحد نباید در هیچ جای کشور صنعت بازیافت کشتی داشته باشیم؛ در برخی مواقع افراد حقیقی اقدام به خرید کشتی می کنند که حتی نمی دانند کشتی با کدام ت نوشته می شود.

وی بیان کرد: شناورسازی کشتی خود یک دستورالعمل دارد و اگر شناورسازی کشتی مطرح است باید بر اساس آن دستورالعمل اقدامات لازم را برای شناورسازی انجام دهیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور افزود: در خوزستان حدود ۲۲ کشتی شناورسازی شده ولی هیچ اطلاعاتی از مشخصات، مجوز و مسائل دیگر آن نداریم در صورتی که انجام شدن آن باید با پیش درآمد اجرایی شدن دستورالعمل شناورسازی بود.

فرشچی گفت: این دستورالعمل نادیده گرفته شده، بدون مجوز و ارائه اطلاعات به محیط زیست اقدام به شناورسازی کشتی ها شده است؛ بنابراین امروز درخواست داریم تا از این لحظه به بعد این دستورالعمل را در کنار ما اجرایی کنید.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور گفت: دستورالعمل شناورسازی خیلی قبل ابلاغ شده و بنادر و دریانوردی نیز در تدوین آن نقش داشتند. خارج سازی ۲۲ مغروقه از اروند بدون اطلاع ما انجام شده و در دستورالعمل شناورسازی اخذ مجوز، نظارت سازمان، نحوه انتقال و اوراق سازی ذکر شده که از هیچ کدام آنها هنگام خارج سازی مغروقه های اروند مطلع نیستیم.

فرشچی یادآور شد: برخی ها ادعای اوراق سازی کشتی را دارند ولی این اجازه به آنها داده نمی شود؛ ایجاد اشتغال و معیشت مردم همه صحبت هایی است که می شنویم ولی کدام یک از این ۲۲ شناور مشکل اشتغال و معیشت مردم را در خوزستان حل کرده است.

وی بیان کرد: برای خروج مغروقه ها از خور موسی باید به صورت ضرب الاجلی یک کارگروه تشکیل و بر نحوه عملکرد شناورسازی این مغروقه ها نظارت لازم را داشته باشد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور با طرح این سوال که آیا ما می دانیم ارزش اقتصادی از دست دادن محیط زیست، گونه، اکوسیستم و زیستگاه چقدر است؟ گفت: باید این کارگروه نظارت لازم را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثابت کنید که ربات نیستید: *