تخریب طبیعت ناشی از نا آگاهی جامعه است

معتمدی خواننده موسیقی اصیل ایرانی معتقد است که آموزش در بحث حفظ و نگهداری محیط زیست بسیار اساسی است و عمده تخریب طبیعی ناشی از نا آگاهی جامعه است.

پایگاه خبری محیط بان دماوند(DEWNA): به گزارش ایلنا: محمد معتمدی و موزیسین گفت: مسئله محیط زیست در ایران متاسفانه یک مسئله بحرانی است و به طور عمده هم مسئله‌ای است که به فرهنگ عمومی جامعه برمی گردد و دولتمردان شاید به صورت مستقیم نتوانند کار خاصی برای آن بکنند مگر در حوزه آموزش عمومی و فرهنگسازی.

وی افزود: متاسفانه همه از اهمیت محیط زیست صحبت می‌کنند ولی آنچه که در عمل زمانی که در کنار دریا، جنگل و یک محیط طبیعی می‌بینیم عکس این مسئله است در حالی که کشورهای دیگر  بیشتر  به این مسئله توجه می‌کنند و  در محیط‌های تفریحی کشورهای پیشرفته حتی یک ته سیگار در طبیعت نمی‌بینید

این خواننده تصریح کرد: از ابتدایی ترین مسائل گرفته تا بحث آلودگی های اساسی محیط زیست مثل آلودگی ماشین آلات می بینیم که دولت های کشورهای پیشرفته به شدت پیگیر تغییر تکنولوژی حتی در اتومبیل ها و کارخانه های شان هستند، از اتومبیل ها گرفته که تماما دارند به سمت اتومبیل های برقی می روند تا مسائل دیگر که از همه جهات دارند در زمینه محیط زیست فعالیت می کنند و ما بسیار بسیار در این زمینه عقب هستیم. من فکر می کنم به لحاظ محیط زیست اگر یک رنکینگ جهانی قائل باشیم شاید ما در آخرین رده این رنکینگ جهانی قرار داریم و معضل اصلی مان نیز برمی گردد به فرهنگسازی عمومی که به شدت در کشور ما ضعیف است، متاسفانه چیزی به عنوان فرهنگ عمومی حفظ محیط زیست نداریم.

وی در خصوص رسالت هنرمندان در این زمینه بیان کرد: من فکر می‌کنم هنرمندان تا جایی که من دیده‌ام کاری که می‌توانستند را انجام داده‌اند، کمپین‌هایی درست کرده‌اند و خودشان رفته‌اند در محیط زیست و شروع کرده‌اند به جمع کردن زباله و چه در صفحات اینستاگرام شان و چه در عضو شدن در NGO های محیط زیست در این زمینه فعال بوده‌اند ولی من فکر می‌کنم مسئله بنیادی‌تر از این هست؛ آموزش حقیقی از دوران کودکی در کشور ما در این زمینه وجود نداشته است، خود من تا جایی که به یاد دارم  در دوران تحصیل در مدرسه چیزی به من برای حفظ محیط زیست آموزش داده نشده و اگر ما به آن قائل هستیم خودمان دیدیم و به آن پی برده‌ایم.

معتمدی ادامه داد: بحث آموزش یک بحث اساسی است و من اعتقاد دارم تمام مشکلات زندگی اجتماعی مردم ایران، بخش عمده آن به دلیل عدم آموزش دیدن است. ما آموزش برخورد درست با یکدیگر را ندیده‌ایم، آموزش دوست بودن و دشمن بودن با همدیگر را ندیده‌ایم و حتی در بحث خانواده زوج‌ها آموزش در کنار هم بودن و یا آموزش جدا شدن از هم را ندیده‌اند که اینها همه بحث‌های اساسی و اولیه زندگی است بالتبع در مورد حفظ محیط زیست هم هیچ آموزشی داده نشده است و اگر چیزی هم عنوان شده در حد شعار بوده است و هیچ اقدام اساسی و بنیادی برای آن انجام نشده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا اثری در این راستا تولید و منتشر کرده است و یا قصد انجام چنین کاری را دارد یا خیر، عنوان کرد: من کاری در این زمینه نداشته‌ام و عموماً موسیقی سنتی مفاهیمی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و در قالب آواز سنتی به کار می‌آید مفاهیم عاشقانه و عرفانی است ولی می‌شود فکر کرد که کاری برای محیط زیست انجام داد منتها اشاره مستقیم یا شعارگونه اگر داشته باشد از حالت هنرمندانه خود خارج می شودف من بدم نمی‌آید و اگر شعری به من معرفی شود که بسیار هنرمندانه و ظریف به این موضوع اشاره کرده باشد خیلی هم استقبال می‌کنم.

این خواننده درباره تاثرگذاری برگزاری جشنواره‌هایی در راستای فرهنگسازی در حفظ محیط زیست، گفت: من فقط می‌توانم خوشبین باشم که تاثیرگذار باشد چون یک مقدار این جشنواره‌ها در میان قشر خاصی از جامعه جریان دارد و قشر فرودست و فقیر جامعه دغدغه‌شان الان این نیست و حتی در قشر بالای شهرنشین جامعه هم متاسفانه این فرهنگ وجود ندارد در حالی که تبلیغات شده است و خیلی از بالای شهر نشین های جامعه پز روشن فکری می‌دهند امابه شخصه خودم بیشترین رفتارهای آلوده سازی محیط را از سوی همان قشر بالای شهر نشین جامعه و ماشین‌های مدل بالا دیده‌ام.

وی خاطر نشان کرد: من شاید به ندرت دیده‌ام که از ماشین پراید زباله به بیرون پرت شود ولی روزی چندین مورد از این ماشین‌های آخرین مدل گران قیمت را می‌بینم که زباله یا بطری نوشابه و یا پاکت خوراکی به بیرون پرتاب می‌کنند که این نشان می‌دهد مسئله فرهنگ سازی برای محیط زیست ربطی به طبقه بندی جامعه به عنوان بالای شهر و پایین شهر ندارد و این بحران کاملاً ریشه‌ای است و از ریشه باید این فرهنگسازی صورت بگیرد.

You May Also Like

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثابت کنید که ربات نیستید: *