پایش دو هفته‌ یک بار سوخت توزیعی توسط سازمان محیط زیست/افزایش ۱۵ تا ۳۰ درصدی خودروهایی که در مرحله معاینه فنی تایید نمی‌شوند/تکالیف جدید سازمان محیط زیست در پایش کیفیت سوخت توزیعی در کشور/انتقاد پلیس از لغو مصوبه اسقاط خودروهای فرسوده توسط خودروسازان داخلی

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تاثیر ذرات معلق در بروز سرطان خون از پایش دو هفته یکبار سوخت توزیعی در کلانشهرها خبر داد.

پایگاه خبری محیط بان دماوند(DEWNA):به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، مسعود تجریشی در اولین نشست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اشاره به اینکه آلودگی هوا یکی از مباحثی است که رئیس سازمان محیط زیست هر یکشنبه و چهارشنبه آن را پیگیری می‌کند، گفت: آقای کلانتری همواره بر تاکید رئیس جمهور به مسئله کاهش آلودگی هوا اشاره می‌کند. در حال حاضر یکی از مهمترین مسائل حوزه محیط زیست آلودگی هوا و وظیفه سازمان محیط زیست ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با آلودگی هوا است.
وی در مورد ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست از کیفیت سوخت توزیعی در کشور اظهار کرد: یکی از مولفه‌های برخورداری ازهوای پاک، سوخت استاندارد و مناسب است. سازمان حفاظت محیط زیست به صورت فصلی در کل کلانشهرها به شکل رَندم (تصادفی) از جایگاه‌های توزیع سوخت نمونه‌برداری و پایش می‌کند اما از دو هفته پیش بنا به دستور رئیس سازمان محیط زیست، قرار شده پایش و کنترل سوخت توزیعی به‌ویژه در تهران و کرج  دو هفته یک بار انجام شود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست افزود: پیش از این سازمان حفاظت محیط زیست، پارامتر گوگرد را در سوخت توزیعی پایش نمی‌کرد که این مولفه نیز به پایش‌های سوخت سازمان محیط زیست اضافه شده است.
به گفته تجریشی پایش سوخت نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته کیفیت سوخت توزیعی وضعیت مطلوبی نداشته و از حد استاندارد برخوردار نبوده است. وزارت نفت نیز قول داده که توجه خاصی نسبت به این مسئله داشته باشد.
قول وزیر نفت برای تداوم استفاده ازسوخت گاز در نیروگاه‌های کشور در فصل زمستان
وی در ادامه با اشاره به قول وزیر نفت در مورد تداوم استفاده ازسوخت گاز در نیروگاه‌های کشور در فصل زمستان تصریح کرد: به دلیل افزایش مصرف انرژی به ویژه در فصل زمستان با کاهش میزان سوخت مواجه شدیم. در نتیجه در سال‌های گذشته شاهد تغییر سوخت نیروگاه‌ها از گاز به مازوت در برخی ایام فصل زمستان بودیم. در این مقطع، ذرات آلاینده تولیدی افزایش می‌یابد. بر همین اساس آقای زنگنه قول داده‌ است که در زمستان‌ در نیروگاه‌ها به هیچ وجه از سوخت مازوت استفاده نشود.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی امسال زمستان سردی خواهیم داشت، گفت: از شهروندان درخواست می‌کنیم که در مصرف انرژی تا حد امکان صرفه‌جویی کنند چون این موضوع در مصرف سوخت گاز نیروگاه‌ها اثرگذار است. بهمن ماه سال گذشته گرد و غبار خوزستان و اینورژن (وارونگی دما) همزمان شدند که باعث افزایش ذرات آلاینده کمتر از ۲.۵ میکرون و ذرات ۱۰ میکرون شد.
تجریشی تاکید کرد: در تبعات منفی ذرات آلاینده هیچ شکی وجود ندارد. واضح است که این ذرات مشکلاتی مثل سرطان خون را ایجاد می‌کنند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد حمایت این سازمان از اقتصاد سبز و تولید انرژی‌های پاک اظهار کرد: جهت گیری‌های سازمان حفاظت محیط زیست حرکت به سمت سیاست‌های تشویقی و توانمندسازی بخش‌های مختلف در تولید انرژی‌های پاک است علاوه بر تلاش می‌کنیم به یک دستگاه پویا و توانمند تبدیل شویم تا در سیاست‌های اجرایی کشور نقش داشته باشیم.
سازمان حفاظت محیط زیست از متخصص انرژی‌های تجدید پذیر محروم است
وی تاکید کرد: در کل سازمان حفاظت محیط زیست حتی دو متخصص انرژی تجدیدپذیر نداریم تا بتوانیم در زمینه سیاستگذاری انرژی‌های پاک حرکت کنیم اما خوشبختانه در کشور نهادهای فعال در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر وجود دارد.
تجریشی افزود: در شرایط حاضر ورود بخش خصوصی به موضوع انرژی تجدید پذیر باید توجیه اقتصادی داشته باشد بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست باید در زمینه قیمت تشویقی کار کند. برای مثال در شرایط حاضر تعرفه برق تولیدی زباله‌سوزها باید رقابتی شود.
حل مشکل پسماند استان‌های شمالی طی سه سال آینده
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این سازمان به دولت قول داده است که طی سه سال آینده مشکل پسماندهای استان‌های شمال کشور را حل و فصل کند، گفت: در این زمینه زباله‌سوزها به عنوان یک بخش اقتصادی مطرح است. بر اساس مصوبه هفته گذشته دولت قرار شده قیمت انرژی را رقابتی کنیم و دولت یارانه بدهد. در زمینه مدیریت پسماند استان‌های شمالی، کار سازمان حفاظت محیط زیست شروع شده و اولین جلسه را با وزارت کشور برگزار کرده است.
وی افزود: قرار شده هر دو هفته یکبار برای موضوع پسماند، آلودگی هوا و گرد و غبار با حضور رئیس سازمان محیط زیست جلسه داشته باشیم و برای حل مشکلات محیط زیست کشور، سازمان به ارائه راهکارها بپردازد تا بتوانیم با کمک دستگاه‌های اجرایی معضلات را حل و فصل کنیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست این سازمان، شفافیت و اطلاع رسانی است، گفت: بر اساس توافقی که با وزیر نفت صورت گرفته، قرار شده پالایشگاه‌هایی که نتوانند سوخت با کیفیت عرضه کنند، تعطیل شوند.
برگزاری جلسه با دانشگاه‌ها برای پایش سوخت کلان‌شهرها
وی با اشاره به مشارکت دانشگاه‌های استان‌های مختلف در پایش سوخت توزیعی اظهار کرد: با ۱۳ دانشگاه برتر چهارشنبه هفته جاری جلسه داریم و قرار است پایش سوخت کلان‌شهرها به صورت رَندم (تصادفی) با کمک دانشگاه‌ها انجام شود.
تجریشی با بیان اینکه قانون هوای پاک و برنامه ششم توسعه مجموعه‌ای از تعهدات را برای سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد کرده است، گفت: این سازمان بر اساس این تعهدات الزامات خود را مشخص می‌کند. باید تلاش کنیم که سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک دستگاه حاکمیتی و نظارتی از توان علمی کافی برخوردار باشد.
تست خودروهای کارکرده در سازمان حفاظت محیط زیست انجام خواهد شد
وی با تاکید بر ضرورت بازرسی و تست خودروها اظهار کرد: سعی داریم تست خودروهایی که ۱۰۰۰ کیلومتر تردد کرده‌اند را به زودی انجام دهیم. برای انجام این تست‌ها نیاز به تجهیزاتی داریم که در بودجه سال ۹۷ سازمان برنامه و بودجه درخواست‌هایی برای این منظور خواهیم داشت.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به نقش کامیون‌ها در آلودگی هوای تهران اظهار کرد: ۱۰۰ هزار کامیون به طور شبانه در تهران تردد می‌کنند و تمرکز بر آلودگی هوای تهران نشان می‌دهد که از ساعت ۲۳ تا ۵ بامداد داده‌های آلودگی هوا به‌طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند که قطعا تردد شبانه کامیون‌ها عامل آن است.
وی افزود: سعی داریم قانون حذف خودروهای فرسوده را به‌روز کنیم. دلیل اینکه به‌روزرسانی خودروهای فرسوده در کشور انجام نشده این است که ساختار روشنی برای این موضوع وجود ندارد. با ایجاد بیمه فرسودگی باید مبلغی را به‌طور سالانه از مالک خودرو بگیریم تا زمانی که خودرو به سن فرسودگی رسید نوسازی ناوگان به راحتی و بر اساس همان بیمه فرسودگی انجام شود این در حالیست که در شرایط کنونی برای نوسازی ناوگان به دولت فشار می‌آید. در قوانین وضع شده در گذشته این موضوع لحاظ نشده که امیدواریم با ایجاد بیمه فرسودگی به عنوان یکی از بندهای قانون هوای پاک روند به‌روزرسانی خودروهای فرسوده اصلاح شود.
تجریشی با بیان اینکه در شرایط فعلی اعداد و ارقام متفاوتی در مورد تاثیر کامیون‌ها بر آلودگی هوا مطرح می‌شود، گفت: به‌طور تقریبی کامیون‌ها ۳۰ تا ۵۰ درصد سهم ترددهای شبانه را در تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون دارند که سهم بالایی به حساب می‌آید بنابراین لازم است در این زمینه فکر جدی صورت گیرد که پیگیری بحث سوخت در حاشیه کلانشهرها یکی از موضوعات مهم در این زمینه است. قرار شده با همکاری راهداری و وزارت نفت کریدورهایی که تردد بیشتر کامیون‌ها و سوخت گیری بیشتر در آن صورت می‌گیرد مشخص شود.
وی اظهارکرد: متاسفانه بانک‌ها منابع مالی ۴۰ هزار خودروی باقیمانده ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی را تامین نکرده‌اند که لازم است در زمینه تامین منابع مالی برای تغییر ناوگان اقدام ویژه‌ای انجام دهیم.
افزایش ۱۵ تا ۳۰ درصدی خودروهایی که در مرحله معاینه فنی تایید نمی‌شوند
مسعود زندی سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: طی چند سال گذشته اقدامات خوبی برای کاهش آلودگی هوا انجام شده است که نتایج این اقدامات در کاهش شاخص‌های آلودگی هوای شهرها نمود پیدا کرده است.
وی با اشاره به آخرین وضعیت هوای تهران اظهار کرد: از ابتدای ۹۶ تا اول آبان ماه، ۱۰ روز پاک، ۱۸۵ روز سالم و ۲۱ روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشته‌ایم. آمارها حاکی از آن است که اختلاف اعداد و ارقام شاخص آلودگی بین سال ۹۵ و ۹۴ زیاد نیست اما وضعیت آلودگی هوای کشور نسبت به سال‌های گذشته تا حد قابل توجهی بهتر و رکوردهای خوبی ثبت شده است.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه نیمه دوم سال به لحاظ آلودگی هوا اهمیت بسیار زیادی برای ما دارد، گفت: در این مقطع از سال با مشکلات بسیاری در زمینه آلودگی هوا مواجه می‌شویم. همین موضوع باعث شده است که اقدامات جدی در زمینه ارتقای کیفیت سوخت صورت گیرد و در شرایط حاضر تامین سوخت استاندارد را برای کلانشهرها پیگیری می‌کنیم.
بهبود کیفیت سوخت توزیعی کشور
به گفته زندی در برخی شرایط، کیفیت سوخت بالاتر از حد استاندارد بوده ولی به طور کلی کیفیت سوخت توزیعی در کشور نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است.
ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد
وی در ادامه با اشاره به جدیت سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه استاندارد سازی خودروها اظهار کرد: نمونه‌برداری و تست خودروها به طور منظم توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام می‌شود و از شماره‌گذاری خودروهایی که الزامات را رعایت نمی‌کنند، جلوگیری می‌شود.
زندی با اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی بر ممنوعیت شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از مهرماه سال ۹۵ گفت: در سال جاری به هیچ وجه مجوز شماره گذاری موتورسیکلت کاربراتوری صادر نکرده‌ایم و مقدمات برای شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های انژکتوری در حال فراهم شدن است.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در مورد خروج خودروهای فرسوده اظهار کرد: از سال گذشته تا کنون ۵۰ هزار تاکسی از رده خارج شده است و امیدواریم در سال جاری خروج ۹۰ هزار تاکسی تکمیل شود. لازم است مشکلات مربوط به ارائه تسهیلات بانک‌ها برای جایگزینی خودروهای فرسوده حل شود.
عمده کامیون‌های تهران فرسوده هستند
زندی در ادامه با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از کامیون‌هایی که در تهران با تردد شبانه آلودگی بسیاری تولید می‌کنند فرسوده هستند، گفت: لازم است در زمینه از رده خارج کردن کامیون‌های فرسوده که سهم بسیاری در آلودگی هوای تهران دارند اقدامات جدی انجام شود.
وی افزود: در سال‌های گذشته با وضع قوانین و مقررات جدید پایش و کنترل آلودگی صنایع نیز با جدیت پیگیری می‌شود. همچنین با راه اندازی سامانه سیمفا مراجعات به مراکز معاینه فنی از ۲۰ درصد به ۸۰ درصد افزایش یافته است. افزون بر این در سال جاری حدود مجاز معاینه فنی اصلاح و اعلام شد که به دنبال تغییر حدود مجاز معاینه فنی تعداد خودروهایی که در معاینه فنی رد می‌شوند، ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.
زندی تصریح کرد: در سال‌های گذشته به این شکل بود که کاتالیست یک خودرو سالیان سال خراب بود اما در معاینه فنی رد نمی‌شد. در شرایط حاضر با تغییراتی که در حدود مجاز معاینه فنی صورت گرفته، شهروندان موظف به تعویض کاتالیست می‌شوند.
ضرورت تدوین آئین‌نامه برای اجرای قانون هوای پاک
وی در ادامه با اشاره به ابلاغ قانون هوای پاک اظهار کرد: دستگاه‌های متعددی در زمینه اجرای قانون هوای پاک نقش دارند. برای اجرایی شدن این قانون نیاز به تهیه و تدوین ۱۰ آئین‌نامه داریم که سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات خود را برای تدوین این آئین‌نامه‌ها آغاز کرده و کارگروه‌های مربوطه تشکیل شده است. سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه از پژوهشکده محیط زیست نیز کمک می‌گیرد.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه موضوع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها تنها به مسائل فنی بستگی ندارد، گفت: مباحث مدیریتی نیز در موضوع آلودگی هوا حائز اهمیت است.  در این زمینه نیاز به همکاری همه دستگاه‌های اجرایی داریم. در روزهای ابتدایی مهر جابجایی ساعات اداری را داشتیم که در کنترل ترافیک موثر بود. سعی داریم این
زندی در مورد اجرای مصوبه نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی‌ و انتقاداتی انجام شده در مورد ضعف سازمان حفاظت محیط زیست در تست و بازرسی این خودروها اظهار کرد: درست است که سازمان حفاظت محیط زیست آزمایشگاه مرجع برای کنترل خودروهای دیزلی ندارد اما تاییدیه تولید این خودروها از شرکت‌های معتبر بین‌المللی گرفته می‌شود.
وی افزود: مصوبه فیلتر دوده به این شکل است که دیزلی‌های یورو۴ باید فیلتر دوده داشته باشند یا اینکه خودرو استاندارد یورو۵ داشته باشد. در شرایط حاضر که سوخت استاندارد در همه جای کشور توزیع نمی‌شود بنابراین استقبال می‌کنیم که خودروهای دیزلی دارای استاندارد یورو۵ وارد کشور شود.
پس ازطی ۳۰۰۰ کیلومتر، کاتالیست خراب می‌شود
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در مورد خرابی قطعه کاتالیست در نتیجه استفاده از سوخت نامناسب، گفت: اگر سوخت هم مناسب باشد کاتالیست بعد از طی ۳۰۰۰ کیلومتر خراب می‌شود و مالک خودرو موظف به تعویض آن است.
زندی با تاکید بر اینکه نمونه‌برداری از خودروهای سواری به طور ماهیانه انجام می‌شود، گفت: خودروهایی که مطابق استاندارد تولید نشده باشند از شماره‌گذاری آنها جلوگیری می‌شود البته می‌پذیریم که در زمینه نظارت سازمان حفاظت محیط زیست بر صنعت خودرو ضعف‌هایی وجود دارد.
تکالیف جدید سازمان محیط زیست در پایش کیفیت سوخت توزیعی در کشور
شینا انصاری مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: پایش آلاینده‌ها اقدام مهمی است که توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام می‌شود. طی دو دهه گذشته بر راه اندازی ایستگاه‌های پایش کیفی هوا در سراسر کشور تمرکز بسیاری وجود داشت که از سال ۱۳۸۷ با توجه به پررنگ شدن مشکل گرد و غبار ایستگاه‌های پایش کیفی هوا با محوریت آنالیز ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و ذرات معلق ۱۰ میکرون ایجاد شد.
استقرار ۱۹۰ ایستگاه پایش کیفی هوا در سراسر کشور
وی با اشاره به اینکه ۱۹۰ ایستگاه پایش کیفی هوا در ۳۱ استان کشور مستقر هستند، گفت: هدف از ایجاد ایستگاه‌های پایش کیفی هوا اطلاع رسانی شاخص‌های دقیق هوا به شهروندان است. افزون بر این نتایج این پایش‌ها می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری‌های کلان مدیریتی قرارگیرد.
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه راهبری، نگهداری و صحت و دقت ایستگاه‌های پایش کیفی هوا برای ما بسیار اهمیت دارد،اظهارکرد: به رغم کمبود اعتبارات تلاش کردیم آنالیزورهای ذرات معلق در ایستگاه‌های پایش کیفی هوای سراسر کشور فعال باشند همچنین به منظور راهبری و نگهداری این ایستگاه‌ها با شهرداری‌ها تفاهم‌نامه‌هایی امضاء کرده‌ایم و در حال حاضر در شهرهایی مثل اصفهان ومشهد مراکز مشترک پایش داریم.
راه‌اندازی سامانه پایش آلودگی هوا
انصاری در ادامه از راه اندازی سامانه پایش آلودگی هوای کلانشهرها خبر داد و گفت: تا آذرماه سال جاری این سامانه تکمیل خواهد شد و مردم می‌توانند با مراجعه به آدرس «aqmsdoe.ir» اطلاعات ساعتی شاخص آلودگی هوا را دریافت کنند همچنین می‌توانند از طریق کافه بازار این اپلیکیشن را برای استفاده در تلفن‌های همراه دارای سیستم عامل اندروید دانلود کنند.
تکالیف جدید سازمان حفاظت محیط زیست در پایش کیفیت سوخت توزیعی در کشور
وی در ادامه اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست به منظور پایش کیفیت سوخت را تشریح کرد و گفت: بر اساس مصوبه سال ۹۳ این سازمان موظف است هر سه ماه یک بار سوخت توزیعی از جایگاه‌های سوخت را پایش کند. طی چند سال گذشته ۴۴۰ نمونه سوخت از جایگاه سوخت هشت کلانشهر گرفته شده است.
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سنجش پارامترهای آروماتیک و بنزن اظهار کرد: بر اساس تصمیمات جدید سازمان حفاظت محیط زیست قرار شده پایش سوخت توزیعی هر دو هفته یکبار انجام شود. همچنین سازمان محیط زیست مکلف شده که سنجش گوگرد را نیز انجام دهد.
انصاری در پایان اظهار کرد: بر اساس مصوبه اردیبهشت ماه سال ۹۶ مسئولیت تولید،‌ توزیع و عرضه بنزین استاندارد بر عهده وزارت نفت است همچنین نظارت بر حسن اجرای این قانون بر عهده سازمان ملی استاندارد گذاشته شده است.
انتقاد پلیس از لغو مصوبه اسقاط خودروهای فرسوده توسط خودروسازان داخلی
سرهنگ سعید روحی معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور اظهار کرد: هر ساله در روزهای پایانی فصل پاییز نگران وضعیت هوا هستیم. چون در این مقطع ازسال با وقوع پدیده اینورژن (وارونگی دما) شاخص آلودگی هوا افزایش می‌یابد.
الزام نصب فیلتر دوده برای خودروهای سنگین و نیمه سنگین برون شهری
وی با اشاره به مصوبه نصب فیلتر دوده از ابتدای مهرماه سال ۹۵، گفت: در سال گذشته شماره گذاری وسایل نقلیه نیمه سنگین و سنگین گازوئیل سوز به داشتن سقف استاندارد یورو۴ به علاوه فیلتر دوده یا استاندارد یورو۵، منوط شد. این قانون سال گذشته برای خودروهای درون شهری اعمال شد و خوشبختانه از ابتدای سال ۹۶ برای خودروهای نیمه سنگین و سنگین برون شهری نیز به صورت الزامی درآمد.
معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور با اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی بر ممنوعیت شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای مهرماه سال ۹۵ اظهار کرد: بر اساس این مصوبه Engine یا موتور موتورسیکلت‌های کاربراتوری که قبل از تصویب این قانون ثبت سفارش شده بودند، مانعی برای شماره گذاری نداشتند. بالغ بر ۴۰۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری ممنوعیتی برای شماره گذاری نداشتند.
به گفته سرهنگ روحی، تا کنون شماره گذاری حدود ۳۰ هزار موتورسیکلت انژکتوری و حدود ۱۰۰۰ موتورسیکلت برقی صورت گرفته است.
از رده خارج کردن خودروهای فرسوده راهکار اصلی کاهش آلودگی هوا
وی با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد آلودگی هوای شهرها ناشی از منابع متحرک است، گفت: خروج خودروهای فرسوده از سیستم حمل و نقل یک ضرورت است. در شرایط حاضر بیش از یک میلیون و نیم خودرو شماره گذاری می‌شود در حالیکه اسقاط خودروها به کمتر از یک دهم خودروهای تولیدی می‌رسد. بنابراین مهمترین کار برای بهبود کیفیت هوا از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است.
معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور در ادامه با انتقاد از لغو مصوبه اسقاط خودرو توسط خودروسازان داخلی اظهار کرد: امسال بر اساس مصوبه هیات وزیران شماره گذاری خودروهای سواری تولید داخل که بالای ۸.۵ لیتر مصرف سوخت دارند به اسقاط خودروهای فرسوده منوط شد اما متاسفانه با فشار شرکت‌های سازنده خودرو این مصوبه لغو شد.
سرهنگ روحی با اشاره به اینکه خودورهای سواری پر مصرف مربوط به چهار شرکت بودند، گفت: با حذف مصوبه اسقاط خودرو توسط هیات وزیران، شماره گذاری و تولید این خودروهای پرمصرف از سر گرفته شد.
نبود زیرساخت اخذ معاینه فنی برای خودروهای دوگانه سوز
معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور در پایان با انتقاد از نبود زیرساخت‌های لازم برای اخذ معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز اظهار کرد: بر اساس قوانین جدید عمر معاینه فنی خودروهای نو از پنج به چهار سال کاهش پیدا کرد اما با وجود تردد چهار میلیون خودروی دوگانه سوز زیرساخت اخذ معاینه فنی برای این خودروها وجود ندارد.
بیمه فرسودگی راه نجات اسقاط خودروهای فرسوده/انتقاد از روند اسقاط خودرو در کشور
مهدی نیکدار رئیس ستاد حمل و نقل و سوخت اظهار کرد: از سال ۸۵ تا سال ۹۵ بیشترین گواهی اسقاطی که تولید شده مربوط به سال ۹۵ بوده است. در این سال حدود ۳۵۰ هزار دستگاه معادل سواری اسقاط شد.
وی با بیان اینکه طی ۱۰ سال گذشته بیش از دو میلیون خودرو اسقاط شده است، گفت: در سال ۹۵ بیشترین اسقاط خودرو را در مقایسه با سال‌های گذشته داشته‌ایم و برآورد شده که در سال ۹۶ یک میلیون و ۲۵۰ هزار خودروی فرسوده باید اسقاط شود. اگر عملکرد سال ۹۵ را محور قراردهیم ۱۰ سال طول می‌کشد که این تعداد خودروی فرسوده را اسقاط کنیم ضمن اینکه سال به سال بر تعداد خودروهای فرسوده افزوده می‌شود.
رئیس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور با اشاره به اینکه برای حل مشکل اسقاط خودرو پیشنهادی به دولت ارائه شد، تصریح کرد: در مصوبه گذشته دولت، واردات خودرو منوط به اسقاط خودروهای فرسوده بود که تعداد خودروهای اسقاط شده با توجه به میزان مصرف سوخت خودروهای وارداتی تعیین می‌شد. در مصوبه جدید ضمن تغییر تعداد این خودروها پیشنهاد اسقاط خودرو توسط خودروسازان داخلی را نیز مطرح کردیم.
افزایش اسقاط خودرو در شهریور ۹۶ /افت اسقاط خودرو در پی مسدود شدن واردات 
نیکدار افزود: در شهریورماه به یکباره شاهد افزایش اسقاط خودرو در کشور بودیم که در مقایسه با شهریور ماه سال گذشته تعداد اسقاط خودروها چشمگیر است. در شهریور سال ۹۵، ۲۵ هزار گواهی اسقاط تولید کردیم ولی در شهریور سال ۹۶ تعداد گواهی‌های اسقاط به ۶۰ هزار خودرو رسید. متأسفانه در مهرماه اسقاط خودرو افت شدیدی داشت. اتفاق بد این بود که ثبت سفارش واردات خودرو مسدود شده و از سوی دیگر مصوبه اسقاط خودرو توسط خودروسازان داخلی لغو شد.
وی با اشاره به قانون بیمه فرسودگی اظهار کرد: این بیمه به تازگی تعریف شده و اگر آئین‌نامه آن تدوین شود بعد از فرسودگی خودرو مبلغی به مالک پرداخت خواهد شد و در این صورت وابستگی بین اسقاط و واردات قطع می‌شود.
رئیس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور در پایان از عدم اسقاط خودروهای فرسوده توسط خودروسازان داخلی انتقاد کرد و گفت: وارد کنندگان خودرو برای ۷۵ هزار دستگاه باید ۴۰۰ هزار اسقاط انجام دهند. این در حالیست که خودروسازان داخلی در ازای تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو هیچ اسقاطی انجام نمی‌دهند.
مرگ ۱۲۸۹۷ ایرانی بر اثر آلودگی هوا در سال ۹۴
عباس شاهسونی سرپرست گروه “سلامت هوا” مرکز محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، به دلیل مرگ ۴.۲ میلیون انسان در اثر مرگ منتسب به آلودگی هوا، این عامل به عنوان پنجمین مولفه موثر در مرگ و میر شناخته شده است.
وی افزود: دو میلیون و ۷۰۰ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوای خانگی است، به همین علت عامل آلودگی هوا ناشی از منابع خانگی دهمین عامل مرگ و میر به حساب می‌آید.
سرپرست گروه “سلامت هوا” مرکز محیط و کار وزارت بهداشت گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ۲۳ درصد از مرگ‌ها ناشی از عوامل محیط زیستی است که مهمترین عامل محیط زیستی آلودگی هوا به شمار می‌آید.
کاهش ذرات معلق از سال ۹۲ تا سال ۹۴
شاهسونی در ادامه با اشاره به اینکه از جمله وظایف وزارت بهداشت محاسبه مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا است گفت: داده‌های مربوط به کیفیت هوا در سال ۹۴ را از سازمان محیط زیست گرفته و با بررسی‌ها متوجه شدیم که میانگین غلظت ذرات معلق در ۲۵ شهر ایران ۳۱.۷ میکروگرم در متر مکعب بوده است.
غلظت ذرات معلق در ایران فاصله بسیاری با استاندارد جهانی دارد
وی تاکید کرد: نتایج پایش‌ها نشان می‌دهد که میانگین غلظت ذرات از سال ۹۲ تا سال ۹۴ از مقدار ۳۹ میکروگرم به ۳۱.۷ میکروگرم کاهش پیدا کرده است اما میانگین غلظت آلاینده‌ها نسبت به استاندارد جهانی سه برابر است. چون بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی میزان ذرات معلق ۲.۵ میکرون در حد استاندارد ۱۰ میکروگرم است، ولی میانگین ذرات معلق ۲۵ شهر ایران در سال ۹۴ به ۳۱.۷ میکروگرم می‌رسید. بنابراین با استانداردهای جهانی فاصله بسیار داریم.
به گفته وی، محاسبه مرگ منتسب به آلودگی هوا در ۲۵ شهر کشور با جمعیت ۳۰ میلیون نشان می‌دهد که در سال ۹۴، ۱۲ هزار و ۷۹۸ نفر مرگ منتسب به آلودگی هوای ناشی از ذرات معلق داشتند. این افراد معمولا مبتلایان بیماری‌های قلبی و عروقی بودند که بیماری آنها از طریق حضور مکرر در فضای آزاد تشدید و منجر به مرگ آنها می‌شود.
شاهسونی با اشاره به اینکه در ایران حدود ۳۷۰ هزار مرگ به طور سالانه داریم، گفت: از این تعداد در سال ۹۴، ۱۲ هزار و ۸۹۷ نفر مرگ منتسب به ذرات معلق داشتند. لازم به ذکر است که در برخی شهرها مثل اهواز میانگین ذرات معلق ۲.۵ میکرون شش برابر حد استاندارد است. بنابراین نمی‌توان اعداد و ارقام به دست آمده در این محاسبه را به سایر شهرها نیز تسری داد.
وی در ادامه با بیان اینکه روند کاهشی میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق در سال ۹۵ متوقف شد، اظهار کرد: تعداد مرگ منتسب به آلودگی هوا در کشور در سال ۹۵ تا آخر ماه جاری نهایی و اعلام می‌شود اما آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران در سال ۹۵ نهایی شده است. بر اساس محاسبات صورت گرفته در سال گذشته، ۴۸۱۰ مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران ثبت شده است.
افزایش ۷۴ درصدی نرخ شهرنشینی در ایران
حمید پوراصغری در نشست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست رئیس امور رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه، اظهار کرد: در حال حاضر نرخ شهرنشینی در ایران به ۷۴ درصد رسیده است.
جمعیت خارج از ظرفیت تهران
وی افزود: در سال ۱۳۵۰ مطالعه‌ای صورت گرفت که نشان می‌داد تهران به لحاظ منابع آبی توان جمعیتی بیش از ۴.۵ میلیون ندارد. این در حالیست که در شرایط حاضر تهران  ۸.۷ میلیون نفر جمعیت دارد و سالیان سال است که از ظرفیت خود فراتر رفته است. این وضعیت در سایر شهرها نیز وجود دارد که بارگذاری‌ها بیش از حد ظرفیت و پتانسیل این مناطق است.
کاهش ۳۴ درصدی پتانسیل آبی کشور
رئیس گروه محیط زیست سازمان برنامه و بودجه گفت: زمانی پتانسیل آبی کشور ۱۳۰ میلیمتر بود اما بر اساس آخرین آمارها پتانسیل آب کشور به ۸۸ میلیمتر رسیده است. به عبارتی ۳۴ درصد کاهش پتانسیل آبی داریم.
تمرکز بر استانداردهای منطقه‌ای به جای استانداردهای ملی
پوراصغری با تاکید بر اینکه رویکرد صرف مهندسی مشکل‌زاست، گفت: از سال‌های گذشته موضوع آمایش سرزمینی را در سازمان برنامه و بودجه دنبال می‌کنیم. همچنین بحث ضوابط تمرکززدایی را با موضوعاتی مثل معافیت مالی و تدوین استانداردهای منطقه‌ای به جای استانداردهای ملی در دست پیگیری داریم.
وی با اشاره به برنامه ششم توسعه اظهار کرد: احکام و قوانینی در این برنامه در زمینه کاهش آلودگی هوا در نظر گرفته شده است. همچنین بر اساس این برنامه آب و محیط زیست در زمره مسائل مهم شمرده شده‌اند.
رئیس امور رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به بحث توزیع عوارض آلودگی اظهار کرد: صندوق ملی محیط زیست می‌تواند در این زمینه موثر عمل کند. در برنامه ششم توسعه در زمینه اصلاح الگوی مصرف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای سیاست‌هایی در نظر گرفته شده است.
پوراصغری در پایان با تاکید بر اینکه نرخ شهرنشینی بسیار شتابان است، گفت: موضوع کاهش آلودگی هوا و اعتبارات مورد نیاز برای آن از طریق بودجه عمومی تامین می‌شود اما مثل کشورهای دیگر باید به دنبال راهکارهای جدید برای تامین منابع مالی مورد نیاز به منظور کاهش آلودگی هوا باشیم که صندوق ملی محیط زیست می‌تواند مجموعه و نهاد موثری در این زمینه باشد.

You May Also Like

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثابت کنید که ربات نیستید: *