در رصد شاخص های آلودگی هوا اصلی ترین آلاینده محاسبه نشده است

اخبار اخبار محیط زیست ایران

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از پایش جایگاه های سوخت به صورت هفتگی خبر داد.

پایگاه خبری محیط بان دماوند(DEWNA):مسعود زندی سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری برنا، در خصوص اصلی ترین آلاینده کشور گفت: متاسفانه  شاخص هایی که در ایستگاه های آلودگی هوا رصد می شود، اصلی ترین آلاینده کشور در آن محاسبه نشده است.

او با بیان اینکه ذرات کمتر از 2.5 میکرون اصلی ترین شاخص آلایندگی است گفت : اصلی ترین ویژگی این پارامتر آلاینده این است که خیلی ریز است، باید توجه کرد اندازه گلبول های سفید خون 5 میکرون است، پس 2.5 میکرون آن به  راحتی می تواند از سیستم تنفسی و پوست وارد و جذب شود.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست ادامه داد: نتیجه تحقیقات نشان می دهد که اثرات ذرات بر سیستم گردش خون و به خصوص سیستم های قلبی و عروقی بیشتر از نقاط دیگر است. در حال حاضر وزارت بهداشت در حال انجام اقداماتی  در خصوص سرمایه های سلامت و عمدتا بر تاثیر شاخص کمتر از 2.5 میکرون و برروی بیماری هایی است که در کلان شهرها اتفاق می افتد.

او توضیح داد: آخرین آمار ارائه شده درخصوص این آلاینده ها مربوط به  سال 93 بود که سالانه حدود 5 هزار مرگ مرتبط با آلاینده های کمتر از 2.5 میکرون در تهران گزارش شده است. ذرات کمتر از 2.5 میکرون زمانی که منشأ معدنی داشته باشد آن هم اثرات سوء دارد ولی اثرات ناشی از ذراتی که در کلان شهرهایی مانند تهران و اهواز متفاوت است به عنوان مثال؛ ذراتی که در تهران ایجاد می شود حاصل احتراق، فعالیت موتورخانه ها و تردد خودروها است که مواد فلزی و سمی دارند و بیشتر از دیگر مناطق می تواند سلامت را تحت الشعاع قرار دهد.

زندی در ادامه به تغییر پارامتر هایی که در جایگاه های سوخت اندازه گیری می شود اشاره کرد و گفت:90 ایستگاه  در 31 استان این ذرات را اندازه گیری می کنند، اما کاری که برای  کاهش آلایندگی سوخت انجام داده ایم نمونه برداری و آنالیز در در آزمایشگاه است، اما از دو هفته پیش گوگرد را اضافه کرده ایم به صورت هفته ای و هم در جایگاه ها بنزین و گازوئیل آزمایش می شود.

او افزود: اصلی ترین مشکلی که داریم بحث ذرات کمتر از 2.5 میکرون است و اصلی ترین عامل آن بحث خودروها هستند به خصوص خودروهای دیزلی این مشکل را دارند ولی خودروهای بنزینی انتشار ذرات معمولا ندارند ولی چون حجم آلاینده ها خیلی زیاد است در واقع اختلاط بین اکسیدهای عزت و اکسیدهای گوگرد در معرض اشعه های تابشی باز هم می توانند در تولید ذرات کمتر از 2.5 میکرون موثر باشد.

 سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست به نقش شهروندان در کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: وظیفه سازمان محیط زیست در بحث قوانین و مقررات است و مصوبات و آیین نامه هایی شده است؛  استاندارسازی سوخت و خودرو، معاینه فنی خودرو بوده است.

او تاکید کرد: دستگاه های اجرایی باید بحث معاینه فنی را جدی بگیرند گرچه نسب به سال های گذشته مراجعات به معاینه فنی افزایش یافته است، اما در شهری مثل تهران که با حجم بالایی از خودروهای فرسوده مواجه هستیم که باید نوسازی شوند بنابراین، حتی تأمین منابع مالی جایگاه قوی دارد و می توانند کمک کنند و تسهیلات دهند و گذشته از نوسازی خودروها یک بحث دیگر مباحث مدیریتی است که با رسیدگی به آن بسیاری از مسائل حل می شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثابت کنید که ربات نیستید: *